Monday, 8 July 2013

Inconvenient True..

Assalamualaikum semua..apa khabar iman? Under construction? Alhamdulillah.. ^_^ 

Actually, aku x tau nak mula macam mana..tapi aku cuba setakat terdaya..

Sejak akhir2 ni..isu mesir sedang kuat berdengung di serata dunia..err..mula2 aku pun x paham..kalo nak paham lagi..baca la ni>>> https://www.facebook.com/MesirKini

x paham lagi?

MESIR




Ha..amacam gambar2 tadi..rasa ‘seronok’ x?  eh jap..yang kita dok sibuk pasal mesir ni..lupakah kita pada dorang yang deritanya entah sampai bila....

PALESTINE




SYIRIA





BURMA


ROHINGYA


Banyak lagi gambar aku nak tunjuk..tapi aku x upload banyak sbb takot+sedih yang teramat sangat nak tgk.satu gambar pun..cukuplah.

Jap2, family kita di Penjara Abu Gharib, Penjara Guantanmo  lak.. pe citer?? 

Sebut pasal Penjara Guantanmo  ni..aku ada terbaca dalam majalah Al-Islam, kalau x silapla..sebelum Barack Obama( slangue English sket..hehe)..dia ada gtau nak lepaskan ‘ayah2’ n ‘abang2’ kita yang kebanyakannya terdiri drpd orang awam include ‘ibu2’ n ‘kakak2’ kita yang lemah x terdaya tu..

Seksaan yang dajal2 tu buat x de teruk mana  bagi orang2 yang x de sensitivity langsung..setakat  dikenakan kejutan pada badan x kira jantina, wanita2 di sana dirogol pun adalah perkara BIASA  la..si Barack ni kempen sebab nak raih undi je kan..bila dah jadi Presiden..Penjara Guantanmo DILUASKAN!!
(gambar Penjara Guantanmo)

PENJARA GUANTANMO



PENJARA ABU GHARIB


Setiap yang berlaku PASTI ada HIKMAHnya..

Apa beza negara kita dgn negara2 diatas? Tempat kita AMAN..kalau setakat tengok iklan dalam tv tu..memang la..cuba tengok yang realitinya..kes pecah rumah,culik anak orang,  rogol, simbah asid, rompak guna cara pukau, perkembangan puak syiah di sluruh Mesia..aman ke tu?

Malaysia Negara Islam tapi hanya pada nama bukan akhlak dan tutur kata..bukan semua la..jangan salah paham pulak.. so, apa beza Islam di tempat kita n Islam kat tempat depa?

Anak2 muda kat sini..kalo Tanya. Justine Bieber, Psy, One Diretion, Joong Kook.kenal dorang x?

X  sempat tanya habes soalan  lagi.. DAH ANGGUK DAH..

Cuba Tanya..kenal x..Muhammad Al-Fateh, Hassan al- Banna, Syed Qutb, Morsi, Erdogan, Muhammad bin Abdullah.. aku rasa ramai yang gigit jari..

Haa.. disitu dah Nampak kelemahan kita.. sebab tu masa Joong Kook datang Mesia, 

Jangan pelik bila tengok  anak gadis kita yang Islam ni berebut-rebut nak bersalam dgn Joong Kook.. macam malaikat turun dari langit tu..kalau malaikat maut yang turun, tahu pun nak lari..



Bila dia yang non-muslim ni kata yang lebih kurang macam ni, “ saya menghormati agama saya dan saya tidak menghalang kamu (muslim)  untuk menghormati kamu (x bersalam dgn lelaki ajnabi apatah lagi non-muslim)”..

Orang yang x buat tu la yang terasa..orang yang buat tu..entah terasa entah idakk.

Yang aku dok citer pasal Joong Kook ni kan..mesti ada yg blurr.''adoi, orang asli mana la nama Joong Kook ni kan, nama macam orang korea jerr'' hahaha.. kalo nak tau dia sapa..tengok ni>>> https://www.youtube.com/watch?v=ed99HUoNvKY

X salah kalau minat..tapi jangan la sampai lebih2.

So..sebagai seorang manusia..(eh korang manusia ke? ea? alhamdulillah.. ^_^) apatah lagi seorang musliM n mukmiN ( apa beza antara muslim n mukmin ea?  Krik2 >> https://www.facebook.com/note.php?note_id=405205452399 ), kita kena buat sesuatu..

Now, I wanna ask you a question.

a) I NEED to do something.

b) I HAVE to to something.

what is the differences between the two sentences?

Which one you choose?

Jawapan yang kedua tu la yang terbaek..menunjukkan kita RELA menolong tanpa dipaksa..

So..what we have to do???











*Setakat ni je lah entry aku..sebarang komen membina lagi bermanfaat untuk ummah sangat dihargai selagi perkara tersebut disampaikan dengan baik dan HIKMAH. Segala salah silap..harap dimaafkan ya bahh..  dan salam ramadhan ^_^!

                                           -WASSALAM-