Sunday 24 February 2013

A MIRACLE

Assalalamualaikum semua...apa khabar iman???? harap semua baik2 saja....alhamdulillah..aku sangat bersyukur kerana dikurniakan masa lapang untuk update blog buat kali pertama pada tahun 2013!

Kali ni aku cuma nak share sikit jer pengalaman aku...ada 'miracle' yang berlaku pada bulan Januari2013 pada diri aku....sekadar share je ^-^

hmmm, aku nak tanya..

bila last korang demam paling teruk seumur hidup?

Masa aku kecik2 dulu, aku penah kena demam campak, seksa la jugak..mujur ada mak yang rawat aku..mak aku ni, sebenarnya adalah mak long aku.dia la yang jaga aku masa kecik2 atas amanah arwah mama sampai aku umur 6 tahun.kalo x silap la.. walaupun masa tu aku demam campak, but at least ada jugak hamba Allah yang sudi tengok2kan aku..SAYANG MAK!! :)

Alkisahnya bermula apabila aku telah memberi nama untuk menyertai pertandingan syarahan sempena Minggu Penghayatan Islam di KMS tapi beberapa hari lepas tu, sekali lagi aku deman..bukan demam biasa tapi DEMAM+ SELSEMA+BATUK.


Aku demam sampai x de kekuatan nak bangun solat tapi aku gagahkan juga masa waktu solat dah nak abes.bukan sengaja tapi terpaksa..melewatkan solat zohor dan mengawalkan solat asar..begitu juga solat maghrib dan isyak..

bukan tu je..sebarang makanan solid langsung x boleh masuk tekak aku.. kalo aku lapar sangat, aku makan bihun sup je..sampai la pada suatu hari ni, sorang tauke kafe sebelah kiri asrama aku. dengan suaraku yang sengau(selsema) batuk kuat giler, mungkin dia perasan kot, then dia kata

“akak ada buat bubur nasi kat kamu, lunch nanti jangan lupa datang tau”

Allahu Akbar!! baik sungguh dia...semoga Allah murahkan rezekimu kak.. ^_^

Dan yang paling x tahan sekali, batuk aku teruk sgt.sampai aku terpaksa keluar dari dewan kuliah Biology SAMPAI 3 KALI!!! aku x nak ganggu orang laen. Sebab aku punya pasal, satu dewan kuliah termasuk la lecturer sekali....kenal aku..

Inilah sakit yang paling teruk yang pernah aku hadapi .BERSEORANGAN pulak ...macam tu la aku fikir dulu..rupa-rupanya tidak..aku masih punya Allah ^_^

Dan masa tu jugak, aku sudah terfikir untuk tarik diri drpd menyertai pertandingan syarahan...

Tapi teks aku dah siap ditaip. penat sahabat2 kesayangan aku tolong taipkan untuk aku, Terima kasih kepada roommate dan best friend aku, tidak lupa juga buat abang2ku yang hensem (pengsan), abg mer dan abg can..sempat lagi dorang bagi semangat kat aku masa kitorang berjalan-jalan bersama kat tepi pantai at Pantai Kelanang., Banting :)

Semoga Allah membalas jasa baik korang dgn rahmat kasih sayang-Nya..so...x kan aku senang2 jer nak tarik diri?????

Saat itu, aku angkat tangan...mohon keampunan daripada Kekasihku, aku tahu,ujian ini mungkin adalah kafarah dosa,mungkin juga 'reminder; dari-Nya supaya aku x lalai drpd mengngati-Nya..

Aku mohon kpd-Nya agar dipermudahkan segala urusan. ayat seribu dinar aku x penah lupa baca setiap kali lepas solat.. walau sesibuk mana pun..

Alhamdulillah..2 hari SEBELUM pertandingan syarahan, demam aku dah sembuh sepenuhnya. Tapi batuk dan selsema hampir pulih tapi sengau suaraku masih kedengaran sikit2...hehe.

Setengah jam sebelum pertandingan, barulah aku berlatih betul2..haha..

Dan pertandingan bermula.

Giliranku berbicara,

Aku masih lagi batuk2

Tapi itu sikit pun x mengganggu kelancaranku berkata-kata..

x tengok teks langsung, alhamdulillah..

Rasanya dalam kalangan 12 orang peserta tu..aku sorang je yang batuk2. segan tu jangan cakapla..

Allah Maha Penyayang, Maha Mendengar doa hamba2Nya..

Actually, aku x target pun untuk menang, I just want to try something new...

Malam penutup Minggu Penghayatan Islam tu...tempat ketiga dan kedua disandang oleh sahabat2ku..then aku malas la nak mengharap untuk menang.

”x de rezeki la kot kali ni”, aku monolog sendiri.

Tapi sangkaanku meleset apabila pengacara majlis mengumumkan namaku sebagai sang juara.sampai bergema Dewan Antares dengan kelantangan suaranya..siap dengan 'sound effect' lagi haha... Allahu Akbar..
THAT TIME, SERIOUSLY, I'M SPEECHLESS!!!

Sehari aku telah dilamar oleh oleh Presiden Kelab Pengacaraan untuk menjadi PENGACARA Malam Mahabbah Gaza, antara event TERpenting di KMS...yang mana, pada malam tersebut, pihak KMS telah menjemput seorang profesor, wakil Aqsa Syariff yang juga mantan Timbalan Presiden IKRAM..(aku lupa namanya) untuk menceritakan pengalamannya dan menyuntik semangat kami untuk membantu keluarga kita di Gaza...aku handle slot kutip derma..kena tarik perhatian orang untuk derma..alaa..mcm bagi syarahan.. :)

Kalo kat sekolah dulu, aku pernah bercakap dihadapan 100 orang pelajar.

Tapi kali ni...aku terpaksa bercakap di hadapan WARGA KMS= LEBIH 2000 ORANG!!!

walaupun ada sikit masalah teknikal, but it's okay.. I did my best already! :)

Then aku tanya presiden kelab pengacaraan..''berapa kita dapat malam ni untuk diberi kpd Aqsa Syariff??''

Dengan selamba dia jawab''hmm..alhamdulillah...ada la dlm RM 3000''

Masa tu, biji mata aku hampir2 nak terkeluar je....mcm dalam citer cartoon.

Ada jer video n gambar2 aku malam tu..biarla video tu tersimpan rapi dalam laptop baru aku ni..haha. Gambar tu nanti buat profile picture kat fb..malam tu aku pakai mafla...MAFLA SPECIAL FROM GAZA..^_^

                                     Gambar hiasan.hehe.

Korang tahu x MAFLA yang aku pakai tu kepunyaan siapa???

Salah sorang pengacara tv Al-Hijrah..




p/s: bakal kakak ipar ni..insyaAllah.. ^_^..

3 comments:

Maryam Hanani Abdul Razak said...
This comment has been removed by the author.
Maryam Hanani Abdul Razak said...

sori tersilap.

tahniah adik!! im so proud haha. but ey sebelum tu, sampai hati crop gamba kak nani yg lawa kat tepi tu eee. see adik, setiap adik bradik kita ni ada kelebihan masing2. mna ada dlm family yang bersyarahan mcm hg ni. ure the one. n u are the best among the best. always be grateful tau. jgn lupa buat sujud syukur.boleh la hg jadi pengerusi utk majlis kawen abg can nt plak.opps ;D

Unknown said...

thanks u sis..^_^ x biasa la jadi pengacara majlis x formal..errr