Monday 3 August 2015

Cebu Madinah

Assalamualaikum semuaaaaa..bersawang sudah blog aku ni..sebenarnya aku ada baaaanyak sgt cerita nak tulis tapi apakan daya..masa aku sangat padat, kedat dan sendat. Tapi kali ni insya Allah lapang sikit..

Pada bulan ramadhan yg lalu, aku n 3 orang kawan telah pergi ke Cebu, Filipina untuk buat program dengan komuniti islam kat sana..

Sebenarnya kami sepatutnya berlima..dgn sorang lagi member, namanya Amira..tapi dia x boleh join last minute sbb ada masalah yang x boleh dielakkan..means that, I’ll be alone..n aku mmg rasa down time tu..dah la first time pegi negara orang without family..x de muhrim pulak..mmg sedih giler time kat airport (sebelum departure) but I keep saying to myself “Allah kan ada..everything will be fine..insya Allah” :) )

Lagipun the three hangol guys are very nice n kind to me :) kejut aku bangun sahur dengan susah payahnya..sanggup ulang alik dari Centre ke bilik aku sampai berapa kali ntah semata2 nk kejut aku bangun sahur..(jerit dari luar bilik aje)..miskol kat WhatsUp bagai..haha..dorang bertiga sememangnya lelaki yang sangat baik, cekal dan tabah dan hangol(makan banyak haha).  May Allah bless them ^_^



                                         Dari kiri: Din, Ahmad, me, Amir..

Dari airport nak ke sana amik masa 3 jam I think..sampai sana..right away lepas kuar kete..aku diserbu oleh kanak2 bagaikan artis paling popular 2015 hahaha..dorang kat sana sangat mengalu2kan kedatangan orang luar..n soalan pertama dan bertalu2 diajukan kepadaku..”sister, how old r u?” hadoi..ingatkan nak Tanya nama dulu..haha..kalo aku kata aku darjah 6 pun dorang mungkin percaya sbb aku ni kecik orangnyee..haha.okay2..to be honest, I’m 21. 

Aku suke menulis tpi x ske tulis panjang2 (erk camane tu)..sekarang aku akan listkan aktiviti yang kitorang dah buat..

1-Main game dgn budak2
 
Main pijak belon orang lain..sape orang last yg belon dia x pecah..dikira MENANG! haha



                                 Orang yang paling semangat main pijak belon ^_^!
2-Buat kelas sains n math.

       Aku jgak ada conduct beberapa experiment sains dgn budak2 ni..

Antaranya..

Bouncy Egg (rendam telur ayam dlm cuka selama 2 hari..then telur tu akan jdi bouncy insya Allah)

Ada je experiments lain yang kitorang buat..antaranya..lukis arrow atas satu kertas..letak air dlm gelas kaca transparent then..cuba letakkan kertas tadi kat belakang gelas…n cuba tengok arrow tu dri arah hadapan..that arrow will shift to opposite direction.(concept reflection) n ada lagi experiment lain...

-Buat ROKET!

Haa..yg ni budak2 tu paaaling sukee..

                              Buat roket  guna batang paip, pam basikal, botol air.

3-Ajar dorang mengaji


Belajar ngaji atas simen pun boleh ^_^

4-Alhamdulillah..kami berpeluang on air kat stesen radio sana..kecuali aku la..sbb aku buat recording aje..x mau on air secara live lagi..sbb x de kekuatan lagi..hehe..


Alhamdulillah..aku buat recording pasal nabi Muhammad SAW SAW dan menjelaskan beberapa perkara yang disalah anggap oleh non muslim terhadap Baginda SAW contohnya..adakah Baginda SAW kawen ramai kerana nafsu? Kenapa Baginda SAW kawen dgn Aisyah ketika Aisyah berusia 9 tahun? Kerana nafsu jugakah? Adakah Baginda menggalakkan umat islam membunuh orang yang x bersalah secara mengkhinzir buta? N so on..

Aku juga bercadang nak buat recording lagi pasal Al-quran dan mukjizat2 didalamnya LEPAS buat recording pasal Baginda SAW..tapiiii…bila aku dengar suara aku sendiri kat corong radio..aku terus rasa lemah lutut dah..rasa mcm..tak layak aje cakap pasal benda2 ni sume..huhu..soo..aku harap..next trip yang akan ke cebu boleh sambung pe yang aku nak buat..insya Allah..

5-Lawat lawat penjara..kat sana kitorang bekerjasama dgn brother Aiman, seorang PENDAKWAH berbangsa arab mesir yang tinggal kat sana..

Kat penjara tu, antara aktivtiti yg kitorang buat ialah..FEEDING PROGRAM, camane nak solat dgn betol n peluang juga terbuka kepada penghuni penjara yang ingin bertanya apa2 saja persoalan tentang islam..antara soalan yg ditanya..adakah islam menggalakan umatnya menjadi terrorists?hmm..soalan yang menarik..

Aku rasa aku x buat apa2 pun datang sini..cuma pinjamkan laptop aku untuk pasang video yang bermanfaat kpd penghuni disini.

Wif sister mariam..dia la peneman setia aku g mana2...^_^

                                                         Feeding Program


 Walaupun nama tempat penjara..tapi tempat dia saaangat cantik..maksud aku kat luar penjara tu laa..dalam penjara ada apa..haha..



6-Bukak puasa kat rumah Brother Aiman, arab mesir yang menetap kat sana.Dia seorang pendakwah tegar i think..seorang yang saaangat baik.suka ajak orang datang rumah dia..makan2..suke menyantuni penduduk disana..walaupun non muslim..senang citer..dia mmg baiklah.
.
                                      Dengar Tazkirah drpd Bro Aiman lepas solat tarawikh..

                        Menyantuni non muslim yang sebaya dgn aku..sudah beranak satu bah..haha

                                          
Rumah dia ‘special’ sikit..sbb dia bela baaaaanyak sangat anjing kat rumah dia..alasan dia..nak jaga keselamatan rumah dia..tapi perlu ke anjing yg sgt banyak?okay2..terpulang kat dia..

Kalo korang berpeluang ke rumah dia..baru mati enjin kereta je pun, x sempat bukak pintu kete lagi… anjing2 yang gebu gaban tu dah tunggu kat luar kete nak sambut korang ..anjing tu sangat jinak.

Nak kata betapa excited nye anjing2 tu nak jumpa korang..The dogs will be welcoming u very well..kalo anjing tu gigit pun.alaa..gigit manja..sempat la aku lari keliling rumah 4 5 round..haha..

Rumah dia 3 ke 4 tingkat entah..aku x ingat..sebelum bukak posa..kitorang naik ke tingkat atas skali..tgok view sekeliling..sbb rumah dia paling besar n tinggi kat situ..alang2 tu..bosan tengok sunset yang saaaangat cantik.. ^_^



Aku nampak je macam tido..tapi..tadabbur alam sebenarnya..^_^

                                    Gamba mahal ni..thanks photographer! ^_^

7-At the same time, kitorang juga bertemu dgn sorang pakcik yang berasal dri Malaysia yang menetap kat sana.. kitorang speaking English dgn org sana ..
                                                   Bersama pak cik Haris ^_^
So..bila jumpa org Malaysia..boleh cakap melayu dengan bangsa sendiri..rasa heaven kejap..^_^

8-Mandikan dorang n pakaikan baju baru..
 Mandikan dorang bersih2..n pakaikan dorang baju baru..baju2 aku, my little sis n kawan2 yang masih cantik lagi,,baju2 kurung yang aku masih boleh guna n still pakai pegi kuliah(the gold one)..masih lawa lagi baju tu..tp kasi je la kat dorang..bukan senang dorang nk pakai baju baru ^_^

9- Honestly, aku suka budak2 kat sini..the girls like to walk with me, sing n dance with me, joking with me, hugging me while walking, always ask me”sister, what can I do to help u?”, they also offer me to learn their own language, Tagalok and teach me how to climb a tree hahaha.banyak yg dia ajar..tapi aku ingat 3 words aje..Guapo(handsome), Ngipin(gigi) dgn Hangol(kuat makan)..to be honest, they r very nice community..


 “For u sister”, Sarimah..waaaahh..first time dapat bunga fresh..ada sorang lagi.kasi aku bunga jugak..bunga kaler putih..sumpah aku TERHARU..waaa..nak nanges..may Allah bless them all ^_^




Menyantuni golongan non muslim n kanak2 yang tak posaa.. 

 10-Malam sebelum pulang ke tanah air..kami buat bbq n selfpie banyak2..budak2 tu minx stay sampai raya..tapii..apakan daya.. :'(

                                            Chef Ahmad sampai berpeluh2 kipas ayam..

                                       Tengok movie kat kawasan padang..cc: Din


                        'Selpie' guna penyedok sampah. Mika's monopod is the best ^_^

11-Balik mesia..SEHARI SEBELUM RAYA..mmg sedih giler r..sob2..ktorang naik flight dri cebu, filipina pkul 3 ptg n sampai kat malaysia pkul 7 lebih dekat2 bukak posa..
                                 I wish to come here again next time..insya Allah..

                                              Alhamdulillah..selamat sampai KLIA2..
 
Then kitorang berbuka kat KFC klia 2 sebelum naik BAS ke Kl Sentral..masa dalam bas.kawan aku pasang lagu2 raya..mmg sayu gler time tu..sob2..haha..

Then..dari KL Sental.. kitorang naik KTM ke rumah masing2..

Alhamdulillah again selamat sampai rumah n sambut first raya dgn family.. ^_^



 Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin.Moga Allah menerima semua amalan kita..amin :)

3 comments:

Maryam Hanani Abdul Razak said...

hang ni letakla gmbar raya cantik skit. at least gmbar i yg muka cantik haha. apapun tahniah.. pengalaman yg best kan kt cebu. doa2 la ada rzki kita pi tiga orang pulak berprogram inshaAllah. senangla aku nk buli hang kt sana hahaha

Unknown said...

pergi bertiga? x mau lah..haha

Unknown said...
This comment has been removed by the author.