Saturday 13 October 2012

A loyal lover

    Assalamualaikum semua..apa khabar iman? :) kali nie aku hanya punya masa yg sangat singkat untuk mencoret apa yg terlintas di hati ketika ini.sbb apa? haa..sebab final exam dah nak dekat..lagi 2 minggu je lagi..dan sebagai manusia yg normal..mesti la aku nak result yg terbaik..insyaAllah..



     Dalam kerajinanku menelaah buku..aku hampir terlupa untuk membaca Al-Qur'an..at least sehelai sehari.kadang2 aku.hampir terlupa.(terlupa jugak kekadang)..huhu..ampunkan aku ya Robb..

    Setiap manusia..ada jatuh bangunnya..ada perkara pahit yg mesti ditelannya dan..setiap kita..pasti ada cerita masing2..

    Kadangkala aku berasakan..dlm dunia ni..aku la yang paling teruk...bnyk kelemahan..bila fikir balik..bukan aku saja yg perfect..bukan aku saja yg setiap saat x terlepas dari melakukan dosa...korang pun macam tu la jugak..

    pada 2 hari yg lalu, matrik aku ada jemput sorang ustaz bagi ceramah.. nama dia..Ustaz sharulazmi, kalau x silap la....ceramah beliau lebih kpd bercerita..malam tu.dia menceritakan 3 kisah..1 drpdanya mungkin boleh aku kongsi dgn korang..

   Pernah dgar x nama 'anjing'? kalo x penah..aku x tau la korg ni makhluk planet mana.. hahaha..jgn marah..^_^! pernah tengok anjing kencing?haa..agak2 kan kenapa bila anjing kencing, dia angkat sebelah kakinya?, mestila sbb dia x nak air kencing dia terkena pada badannya..anjing tu kan najis..kalo dia terkena air kencingnya sendiri x kan x najis kot? ye2..mmg anjing binatang najis..najis mughallaghah lagi...

   setiap makhluk ciptaan Allah..pasti ada pengajaran darinya..cuma kita yg malas ambil tahu..daripada lalat yg kotor gler tu pun sebenarnya menyumbang jasa yg sgt besar kpd kita..larvanya yg mengandungi calcium phophate n allointoin yg boleh didadapati di makmal..sebenarnya boleh mengubati luka2 kita..dan pernah  digunakan untuk merawat luka2 tentera pada zaman Perang Dunia1 !!

   okey2 cukup.berbalik kepada anjing.. apa pengajaran drpd binatang bernajis berat ini? ha..even anjing ni najis..tpi dia still x nak air kencingnya melekat pada tubuhnya.. so, pengajarannya ialah..
    
                kita sedar kita manusi biasa..mmg sangat banyak dosa..
                   sentiasalah muhasabah..dan...
                         elakkan menambah dosa selagi terdaya..
                            aku doakan semoga aku n korang suma
                                punya kekuatan yg luar biasa untuk..
                                   menapak jalan menuju keampunan dan..
                                        menghalang diri drpd mengulangi dosa2..
                                           dan yang paling penting..
                                              bersyukur dgn semua nikmat-Nya..



aku ini seorang pendosa..
yg dosaku entah banyak mana..

kalau dosaku ini jauh lebih tinggi drpd Gunung Everest
mungkin aku akan pengsan melihat betapa tingginya gunung tu.

andai dosaku seberat  batu yg paling berat di dunia ni..
pasti aku jatuh dan x kan boleh bangun kerana menggendong dosa2 ku..

andai dosaku seluas lautan...
pasti aku lemas dalam kedalaman lautan dosa2 ku..

tetapi....

Dia masih
memberiku nafas..free lagi..
memberiku keluarga..
dan sahabat2 yg sgt baik
sebagai peneman setia..

kerana Dia tahu..aku perlukan teman..supaya aku x bosan..
kerana Dia tahu, aku perlukan bimbingan..nasihat..yg hikmah.
kerana Dia tahu.. aku perlukan kasih sayang..
  walaupun aku x sempat merasai hangat kasih sayang mama.
Dia memberiku seseorang yg kata2nya, nasihatnya...persis...seorang ibu..

Alhamdulillah..aku sgt2 bersyukur dgn nikmat yg diberikan-Nya.. ^_@




dan aku berharap agar korang suma mendoakan kejayaanku dlm final exam dua minggu akan datang..n begitu la jugak dgn korang..semoga Allah beri kejayaan yg setimpal dgn usaha kita...hmmm...kat matrik ni mmg banyak exam..tapi kali ni laen sikit..FINAL EXAM..to all my brothers n sisters..doakanlah adik kalian yg comel lote ni...heheh..  ^_^






                                                  
                                     

3 comments:

Maryam Hanani Abdul Razak said...

tengok gamba igtkan tajuk nama loyal reader. loyal lover rupenye.hehe.insyaAllah adik leh buat, selamat maju jaya.dont give up!! :D

Unknown said...

yep..thank u sis!! ^_^

Anonymous said...

Yg lalat tu ada penawarnya . bila lalat terjatuh dalam minuman , disunatkan nabi SAW : celup lalat tu then buang .